5 hiba az esküvőd szervezésekor, amit nem muszáj elkövetned

posted in: esküvő, tervezőfüzet | 0
Vannak menyasszonyok, akik csak legyintenek, ha az esküvőszervezés alatt felmerül egy szakmabeli felbérelése, vagy egy esküvőtervező füzet vagy könyv beszerzése, hiszen mindent kézben tartanak és átlátnak a káoszon. Ők a szerencsésebbek, és sajnos ők vannak kevesebben. Ennek oka lehet az, hogy már ezzel a tehetséggel születtek, de az is lehet, hogy a munkájuk hasonló szervezettséget igényel, és emiatt a kisujjukból is kirázzák az egészet.
Azoknak viszont, akiknek nem tűnik ennyire egyszerűnek a történet, és ahányszor elkezdenek böngészni az interneten, majd pár óra után pánikolva zárják be a böngészőt, összegyűjtöttünk pár gyakori hibát, amit nem feltétlenül kell elkövetniük a tervezés során.

 

1. szabály: Amint kiejted a szádon, hogy ’esküvő’, az árak jóval magasabbak lesznek.

Ennek oka nem meglepő, az emberek bőkezűbbek, ha az esküvőjükről van szó, mint egy hasonló kaliberű rendezvény esetén, holott ha belegondolunk, a szolgáltató szempontjából az eredmény ugyanaz, ha a munkáját lelkiismeretesen végzi. Ma már az internet világában nem meglepő, hogy emailben kérünk árajánlatot, és ebből még előnyt is lehet kovácsolni.

Pro: kérj úgy ajánlatot első körben, hogy csak egy rendezvényt vázolsz fel (nem kell hazudni, csak szimplán nem teszed hozzá, hogy ez egy esküvő), felvázolod a vendégek számát, azt, hogy milyen típusú ételeket szeretnél, kell-e dekoráció, stb.

Kontra: ezt a trükköt csak az olyan szolgáltatóknál érdemes eljátszani, ahol nincs nagy különbség egy egyszerűbb rendezvény és egy esküvő között (pl. lagzi helyszín, catering, virágos). Egy fotós esetében viszont már sok múlik a tapasztalaton, ezért ott kifejezetten nem tanácsos pl. egy portréfotóst felfogadni erre a célra.

 

2. szabály: Az ültetett vacsora nem feltétlenül olcsóbb, mint a svédasztalos

Megoszlanak a vélemények arról, hogy egy ünnepi ebédhez/vacsorához mennyire illik a svédasztalos étkeztetés. Nos, természetesen megvannak az előnyei és a hátrányai is ennek a megoldásnak. Egyrészről, ha sok vendéget várunk, 50-60+ fő, akkor a svédasztalos megoldás olcsóbb lehet, mint az ültetett, szervírozott típusú. Habár 20-30%-ot érdemes rászámolni az adagokra a biztonság kedvéért, de legrosszabb esetben másnap rendeztek egy morzsapartit, hogy tutira minden elfogyjon. Semmi sem kellemetlenebb annál, minthogy a násznép éhesen marad, mert az adagok nem megfelelőek, különösen figyelembe véve a magyar étkezési szokásokat.

A másik észérv, ami emellett szól az az, hogy egyre jellemzőbb, hogy különleges étrendet igényelnek a vendégek: vegetáriánus, glutén-, laktóz-, cukormentes, stb. ételeket. A svédasztalos megoldásnál egyszerűbb több külön fajta ételt elkészíttetni, és ezzel a legtöbb vendég kedvében járni, mint felszolgálni olyan fogásokat, amire tuti, hogy lesz pár elégedetlen.

Ettől függetlenül az előétel és a leves felszolgálásánál erősen ajánlott, hogy még pincérek szolgálják fel, ezzel túllendülni azon, hogy mindenki megrohamozza aztán a főételt.

Tipp: egy jó vőféllyel vagy ceremóniamesterrel kivédhetitek azt, hogy az egész násznép egyszerre induljon meg a főételért: valamilyen sorrendet követve (pl. számozott asztalok), az asztaltársaságokat sorrendben felállítva küldjétek az ételekért. Így nem lesz tolakodás, és a fogyóban lévő ételeket a személyzet is könnyebben ki tudja cserélni.

 

3. szabály: A helyi vendégek valószínűleg nagyobb számban részt vesznek az esküvőn, mint a vidékiek/külföldiek (Micsoda meglepetés!)

Találgatni arról, hogy vajon ki fog eljönni az esküvőre nem jó ötlet. Valahol egyszer azt olvastam, hogy kb. a 80%-ra számíthatsz a meghívott vendégeknek az esküvődön. Kivéve akkor, ha főleg helyi (értsd egy városban, vagy a közelben élők) vendégeid vannak, ebben az esetben 85-90%-os az arány. Két dolog miatt fontos nagyon, hogy mennyi embert hívtok meg: a catering az egyik legköltségesebb tétel egy esküvőn, tehát ha fejenként minimum 5000 Ft-tal számoltok, akkor nem mindegy, hogy akár 10-zel több, vagy kevesebb ember jön el. A másik dolog pedig a lagzi helyszínének befogadóképessége. A szolgáltatótól meg kell kérdezni, hogy mi a maximum létszám, ahol még kényelmesen elférnek a vendégek. Tehát az első dolog, amit érdemes végiggondolnotok, hogy legfeljebb mennyi vendéget hívnátok meg, és aszerint keresni helyszínt.

Ha a vacsorához még éppen elég a székek száma, de a buli helyszínéül már nem lenne hely a táncparketten, akkor sem kell kétségbeesni. Idén voltam Svédországban egy olyan esküvőn, ahol egyszerűen felállítottak mindenkit a vacsora befejeztével, átrendezték a termet úgy, hogy kivittek jó pár asztalt, a székeket körberakták a tánctér körül, és kezdődött a buli. A tapasztalat szerint mindig lesznek, akik kimennek dohányozni, vagy egy ültetett vacsorán másokkal is beszélgetnének a közvetlen szomszédjaikon kívül, illetve ideális esetben sokan fognak táncolni.

Tipp: Ha az okoz inkább problémát, hogy kit hívjál meg, akkor pedig itt egy kis segítség a választásban.

 

4. szabály: nem kell mindent megvenned, amit akár bérelhetsz is

Megint csak egy ellentmondásos példa. Az esküvői dekorációnál mindenki szeretné, hogy tökéletesen legyen összeállítva, felrakva és legyen az összkép is gyönyörű. Ezért hajlamosak a menyasszonyok rosszabb esetben mindent maguk beszerezni, gondolván, hogy az biztosan olcsóbb lesz, de a helyzet az, hogy egy tapasztalt dekoratőr valószínűleg így is nagyker áron tudja ugyanazt beszerezni. Habár azon felül a saját munkájának díját is ráteszi majd a költségekre, de így legalább nyugodt lehetsz azzal kapcsolatban, hogy minden a helyén lesz, és minden úgy fog kinézni, ahogyan korábban megálmodtad.

Viszont, ha ez már nem feltétlenül fér bele a költségvetésbe, akkor még mindig lehetőséged van bérelni. Ma már számos weboldalon vagy Facebook oldalon találsz olyan céget, aki ezzel foglalkozik. Ha van is egy-két szépséghiba a bérelt tárgyakon, akkor kérhetsz extra kedvezményt, de ha mégsem kapsz, akkor, ha tényleg csak apróbb hibákról van szó, valószínűleg rajtad kívül senkinek nem fog feltűnni.

Ezen kívül alternatív megoldás, ha magadnak gyártod le a dekorációt, de ez csak akkor javasolt, ha a költségek így is jobban jönnek ki, és van elég szabadidőd ezzel foglalkozni.

 

5. szabály: nem látod a nagy képet, elveszel a részletekben

Skicc esküvőtervező füzet

Az előszóban felvázolt probléma: túl sok aprósággal töltöd az időd, mert nem látod egészében az esküvőd. Egy esküvőre félig-meddig úgy kell tekinteni, mint egy projektre: van egy adott „határidőd”, van egy konkrét cél (azon túl, hogy kimondjátok a boldogító igen-t), és vannak részfeladatot hozzájuk fűződően.

Ahhoz, hogy biztosra menj, és a legfontosabb dolgok meglegyenek, kell egy lista. Ennek a listának a legfontosabb dolgokat kell tartalmaznia első körben: időpont, helyszín (nem konkrét helyszín, hanem inkább ország/város/vidéki/stb.), vendégek száma, költségvetés.

Ezután jöhet minden más: az esküvő stílusa (ha van valami különleges tematika), szolgáltatók megkeresése, stb.

Ahány weboldal, annyi szokás, de fontos, hogy tisztában legyél azzal, hogy az az esküvő, amit megálmodtál magadnak, milyen szervezést igényel. Ideális esetben egy esküvőszervezőt meg tudsz bízni azzal, hogy a munka kevésbé élvezhető részét intézze, de ez nem azt jelenti, hogy rád már semmilyen feladat nem hárul. Mivel életed egyig legszebb napjáról van szó, fontos, hogy az ahhoz vezető út, a szervezés folyamatai ne fajuljanak úgy el, hogy már csak azt várd, hogy ’túl essetek rajta’.

Ahhoz, hogy mindent jól átláss, ne maradjon le semmi, és mindinkább egy élmény legyen a szervezés, a Skicc Esküvői Tervezőfüzet az egyik legjobb választás, amiben 5 fejezetben összeszedve megtalálod a teendőket, a megrendelőkhöz listákat, segítséget a vendégekhez, az ültetéshez és a programokhoz, illetve összegyűjthetsz mindent, ami inspirál a Nagy Nap megálmodásához.

 

Nem várok tovább, beszerzem a saját Esküvői Tervezőfüzetem