Az első lépések, mielőtt elkezdenéd megszervezni az esküvőd – 10+1 teendő

Igent mondtál álmaid férfijának, de azt sem tudod, hogy hogyan kezdj neki az esküvő szervezésének? Nos, meglepődnél, de nem az esküvőszervező felkutatásával fog kezdődni a munka… Cikkünkben 10+1 témát szedtünk össze, amit meg kell beszélned a vőlegényeddel, mielőtt neki láttok a nagy szervezkedésnek.

1. Milyen hamar szeretnétek összeházasodni? Reális a kiválasztott dátum a megszervezéshez?

Manapság már csak azért is nehéz minél rövidebb időn belül házasodni, mert a jó szolgáltatókat nagyon hamar le szokták már foglalni, akár 1-2 évvel előbb is. Éppen ezért nagyon fontos, hogy átbeszéljétek, hogy az esküvőt 1 év múlva, vagy akár inkább 2-3 éven belül szeretnétek inkább megtartani.

Egy éven belül sem lehetetlen, amennyiben olyan időpontban mondjátok ki a boldogító igent, amikor nincs szezon, vagy legalább már lecsengőben van (ez Magyarországon általában a nyarat jelenti, de egyre jobban tolódnak ki a tavaszi és az őszi időpontokra is, amikor már és még jó idő van).

Ha egy évre rá tervezitek, akkor ott is jó, ha már céltudatosan indultok neki a szolgáltató-keresésnek, hogy biztosan az igényeiteknek megfelelőt tudjátok kiválasztani.

A 2-3 éves dátumok pedig azért lehetnek ideálisak, mert ha esetleg szűkebb a költségvetésetek egy korai esküvőre, akkor itt még lesz lehetőségetek spórolni, illetve sokkal több időtök lesz inspirációt gyűjteni, szolgáltatókkal találkozni, és könnyebb beosztani az időtöket is az apróságokra.

2. Pénteki/hétköznapi vagy vasárnapi esküvő akár, hogy spóroljatok?

Az esküvők nagy része szombaton szokott lenni, ami nem meglepő, hiszen mindenki kényelmesen a helyszínre tud érkezni, akár egy nappal előbb is, ha szükséges, és másnap is van elég idő a hajnalig tartó buli kipihenésére. Azonban, ha azon gondolkodtok, hogy esetleg valahol spórolni szeretnétek, vagy egyébként nagyon szűk körű esküvőtök lesz, ami után csak egy szerényebb összejövetel/vacsora lesz, érdemes fontolóra venni a hétköznapi vagy vasárnapi menyegzőt is.

Ezzel egyrészt a költségeken tudtok spórolni, másrészt nagyobb eséllyel lesz a házasságkötő/templom/étterem is szabad a kitűzött dátumra, és tudnak alkalmazkodni az igényeitekhez.

3. Milyen hónapban vagy évszakban szeretnétek összeházasodni?

Feljebb már ejtettem erről szót, de picit részletesebben is érdemes a témával foglalkozni. Magyarországon a főszezon az a nyár, de már tavasszal és ősszel is be vannak táblázva a szolgáltatók az esküvők miatt. Erre jön rá az is, hogy a lánykérések szintén nyáron történnek a legmagasabb arányban, így a szervezés már az előző év őszén elkezdődik. Tehát a hónap vagy évszak választás nagyon fontos eleme lesz az egész esküvőnek. Nyáron például több ember ér rá, és nagyobb eséllyel lesz jó idő, gyönyörű helyszínek közül lehet válogatni, de ha rekkenő hőség van, akkor gondoskodni kell a megfelelően lehűtött helyszínről, elegendő folyadék biztosításáról a vendégeknek, és akár a szúnyogokkal is számolni kell. Ősszel gyönyörű színekben pompázik a természet, a főszezonon kívül már sokkal nagyobb eséllyel és kedvezményesebben hozzá lehet jutni a szolgáltatókhoz, de sajnos az is benne van a pakliban, hogy hűvös lesz, vagy akár az eső is eshet.

4. Kinti vagy benti esküvőtök lesz?

Itt is fontos tényező a kiválasztott évszak, illetve a saját preferenciáitok is. Kinti vagy sátras esküvő esetén, ami fontos szempont lehet, hogy az adott dátumon milyen lesz az idő: ha hűvösebb, akkor a vendégeknek is kell szólni, hogy hozzanak melegebb ruhát későbbre, de ha meleg van, akkor jóval nehezebb vagy költségesebb lehet kihűteni a helyszínt.

Benti esküvőnél a szűkkeresztmetszet pedig a helyiség befogadóképessége lehet, és azzal is számolni kell, hogy a fény- és hangtechnika is korlátozottabb ilyenkor.

5. Van-e, és ha igen, milyen hagyományokat, tradíciókat szeretnétek az esküvőn?

A kérdéskör megközelíthető vallási szempontból is (lesz-e templomi esküvő, ha igen, akkor mi a vallásotok, kell-e valamilyen előkészület oda), de ha különböző kultúrákból jöttök, akkor is végig kell gondolni, hogy mihez ragaszkodtok, és mihez nem. Magyarországon például egyre többször lehet tapasztalni, hogy például a menyasszony már hallani sem akar a menyecsketáncról, ami még egy modernebb esküvőn is teljesen bevett dolog.

Ehhez a témához érdemes akár bevonni a családtagokat is (különösen, ha anyagilag is hozzájárulnak a Nagy Naphoz), hogy mi a véleményük erről.

6. Szeretnétek valamilyen konkrét témát az esküvőtöknek?

Vannak párok, akik kifejezetten tematikus esküvőt szerveznek maguknak, ami utalhat az esküvő stílusára, de lehet akár olyan is, amibe már a vendégek is szervesen be vannak vonva (pl. beöltözős buli).

Nagy divat manapság az ún. ’greenery’ téma, ami ilyen természetközeli, letisztultabb stílust jelent, akár az erdő közepén, de vannak olyan párok, akik pl. A nagy Gatsby-féle 20-as éveket szeretnék megidézni, a kornak megfelelő öltözékekben, amihez a vendégsereg is beöltözik. Egy biztos, ha van valamilyen tematikátok, akkor a szervezés is sokkal gyorsabban fog előremenni, mert már sokkal kevésbé vesztek el a végtelen + 1 opciók között.

7. A nagybetűs Költségvetés

Azt hiszem nem meglepő, hogy a költségvetés, ha nem is fillérre pontosan kiszámolva, de már a szervezés legelején kardinális kérdés. Egy magyar esküvő különböző statisztikák szerint kb. 1-1,5 millió forint. Említés szintjén már írtam pár tippet a spórolásra, de ez önmagában még nem elég, tudnotok kell, hogy kb. mekkora összeg áll rendelkezésetekre a Nagy Nap megvalósításához. Ez alapján már végig tudjátok gondolni, hogy a szervezésben aztán mihez vesztek igénybe profi segítséget, vagy mi az, amit inkább magatoknak csinálnátok meg.

Bár elsőre kellemetlennek tűnhet, de ha éreztek rá esélyt, érdemes leülni a családdal is, hogy tudnának-e támogatni Benneteket. Ehhez a beszélgetéshez akár előre is készülhettek azzal, hogy mennyi a ti büdzsétek, és hogy kb. milyen nagyságrendben lenne szükségetek támogatásra (a hozzávetőleges költségvetéshez érdemes akár 20-30%-ot is rászámolni a nem várt kiadásokra, de ezt ne a teljes költségvetésbe vegyétek, biztos, ami biztos). A család bevonásával ugyanakkor számítani kell arra is, hogy lehetnek majd kéréseik a vendégek meghívásánál, sőt, az is előfordulhat, hogy azt is megmondják, hogy konkrétan mire kell költenek a pénzt.

8. A meghívott vendégek

Kezdjétek el a párotokkal végigbeszélni, hogy ki az, akit mindenképpen szeretnétek ott látni a Nagy Napon, ki az, akit esetleg meghívnátok, és kik azok, akiket esetleg meg kell hívnotok… Ha nagyon tanácstalanok vagytok egy-egy vendég esetében, akkor nézzétek meg a gyors vendégválasztós tesztünket itt. Fontos olyan dolgokat is meghatároznotok, hogy egyedül, párral vagy családdal jöhetnek-e a vendégek, és ezt megfelelően jelezni is a meghívón. Nagy valószínűséggel hosszabb lesz a lista, mint a valós vendégszám, de a helyszín és a költségvetés miatt muszáj tudnotok, hogy egyáltalán mivel számoljatok nagyságrendileg.

9. Jöhetnek-e gyerekek vagy sem?

Nagy vitákat szokott szülni, ha az ifjú pár megtiltja, hogy gyerekek is részt vegyenek az esküvőn. A pár részéről általában azok az indokok, hogy nem szeretnék, ha a gyerekek miatt a szülők hamarabb távozzanak a lagziról, hanem mindenki jól érezze magát kötöttségek nélkül, és hát valljuk be, az sem utolsó, hogy a ceremóniát esetleg megzavarja-e egy síró vagy kiabáló gyermek. A másik oldalon viszont a cuki koszorúslányok és gyűrűhordók, de a közeli rokonok gyermekei nélkül szintén nem az igazi egy családi fotó. Ha alapjáraton inkább arra szavaznátok, hogy ne jöjjenek a gyerkőcök, akkor nézzétek meg, hogy ez kb. hány főt érint a vendégek közül, akik lehet, hogy emiatt aztán el sem tudnak jönni, illetve egyértelműen jelezzétek a meghívón, hogy ne legyen ebből félreértés. Ha nem probléma, hogy jönnek a lurkók, akkor pedig érdemes elgondolkodni olyan szolgáltató meghívásán is, aki kifejezetten a gyerekek szórakoztatására és vigyázására szakosodott, így a szülők is el tudnak kicsit szakadni, és bulizhatnak veletek közösen.

10. A ’Muszáj’ és a ’Megbeszélhetjük’ listák

Ha nem tudtok mindenben megegyezni elsőre, akkor nagy segítségetekre lehetnek különböző listák összeállítása. Ilyen a ’muszáj’ és a ’megbeszélhetjük’ lista. Az előbbi amolyan „ehhez ragaszkodom, ha törik, ha szakad”, a másik pedig minden olyan vágyatok, amiből hajlandóak vagytok engedni, ha a helyzet úgy kívánja meg. Pl.: a ’Muszáj listára’ kerül, hogy 1 éven belül szeretnétek házasodni, őszi esküvőtök lesz és a desszert asztalt a Cake Shop készíti majd el. A ’Megbeszélhetjük listára’ pedig a köszönőajándékok, a vendégek száma és a dekoráció mennyisége kerül fel.

Fontos, hogy legyen bennetek kompromisszumkészség, különösen, ha a költségvetés szűkebb. Ezt a listát akár bővíteni is tudjátok a szervezés során. Csináltam Nektek két listát, amire fel tudjátok vezetni az ötleteket, és akár egymás mellé is tudjátok tenni az összehasonlításhoz. A listák innen tölthetőek le.

+1 Szerezd be a saját Skicc Esküvői Tervezőfüzeted!

Bár a tervezőfüzet már a konkrét szervezésben segít, de ha alapvetően nem a rendezvényszervezés a szakmád, akkor mindenképpen hasznos lehet tudni, hogy egyáltalán mire számíts. Ez a füzet segít abban, hogy jól strukturáltan, világosan átlásd a teendőket, és a 12 hónapos visszaszámláló naptárral mindig napirenden tudod tartani, hogy a szervezéshez épp mit szükséges megcsinálni. Igénybe vehetsz hozzá profi esküvőszervezőt is, akivel a füzet mentén át tudjátok beszélni, hogy mik az elképzelések, és ehhez kinek, mit szükséges elvégezni. A füzetet itt tudod megvásárolni.